چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: در شرایطی که اکثر پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر عراق یا در حال کوچک شدن هستند یا کنترل آنها به عراقی‌ها سپرده می‌شود، پایگاهی به نام دلتا که پایگاه عملیات پیشرو خوانده می‌شود، در مرحله توسعه قرار دارد.

کار ساخت و ساز در این پایگاه به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد و ستون‌هایی از اتاقک‌های یک اتاقه در آن در حال ساخت است. قرار است از این هفته،  ساکنان این پایگاه نظامی آمریکایی در این اتاقک‌ها اسکان یابند. کار ساخت تاسیسات جدید این پایگاه نظامی با بودجه‌ای به ارزش 30 میلیون دلار در جریان است.

از اواخر ماه مه سال میلادی گذشته، نظامیان آمریکا بیش از 70 میلیون دلار برای ساخت این پایگاه هزینه کرده‌اند. یکی از نکات قابل توجه در این پایگاه، شمار پرتعداد نظامیان آمریکایی است. در حال حاضر بیش از 2 هزار نیروی آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند؛ این در حالی است که سال گذشته در همین روزها تنها 200 نظامی آمریکایی در پایگاه دلتا حضور داشتند. یکی از فرماندهان آمریکایی درباره وضعیت کنونی این پایگاه می‌گوید که شرایط به کلی فرق کرده‌است.

پایگاه نظامی دلتا به خاطر موقعیت استراتژیک آن که در کرانه رود دجله و نه چندان دور از ایران واقع شده،  چند سال پیش به‌عنوان یک پایگاه نظامی بادوام که قرار بود بعد از تعطیل شدن دیگر پایگاه‌های آمریکا در عراق باقی بماند،  انتخاب شد. سال گذشته قرار شد دلتا بیش از 8500 سرباز آمریکایی را تا تابستان امسال در خود جا دهد اما این برنامه‌ها تغییر کرد.

اکنون با توسعه دلتا،  مقامات آمریکایی آماده می‌شوند تا حضور نظامی خود را در عراق کاهش دهند. قرار است نظامیان آمریکایی تا سال 2011 کل عراق را ترک کنند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا وعده داده که نیروهای آمریکایی را طی 16 ماه از عراق خارج کند. در این شرایط وضعیت پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق نامعلوم است. فرماندهان دلتا هم نمی‌دانند وضعیت این پایگاه در 2 سال آینده چه خواهدشد. یک سال پیش،  دلتا یک منطقه بین‌المللی واقعی بود که نیروهایی از لهستان،  لیتوانی،  گرجستان،  السالوادور،  قزاقستان و رومانی در کنار عده‌ کمی از آمریکایی‌ها در آن فعالیت می‌کردند.

هر 2 هفته یک بار هلیکوپتری از این پایگاه بلند می‌شد یا در آن می‌نشست، اکنون اما تنها اعضای نیرویی از رومانی در کنار 92 نفر از نیروهای هوایی عراق و نظامیان آمریکایی در این پایگاه حضور دارند. در ماه مارس آینده قرار است 300 تا 600 سرباز عراقی در این پایگاه مستقر شوند. آکادمی پلیس عراق هم در این پایگاه واقع است. نیمه جنوبی این پایگاه قرار است به زودی به نیروهای عراقی واگذار شود و از تعداد نظامیان آمریکایی در این پایگاه کاسته و به تعداد سربازان عراقی افزوده شود.

دلتا در سال 2005 در کنار 5 پایگاه دیگر به‌عنوان پایگاه‌های نظامی بادوامی انتخاب شدند که قرار است بعد از خروج نظامیان آمریکایی از کشور عراق، ‌ همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. به گفته مقامات آمریکایی تعداد کمی از سربازان این کشور در این پایگاه باقی می‌مانند تا در مواقع لازم و شرایط بحرانی در منطقه به سرعت واکنش نشان دهند. دلتا در خارج از شهر کوت واقع است. این شهر تقریبا نیم میلیون نفر جمعیت دارد. این پایگاه فضای بازی برای پرواز دارد اما توسعه چندانی نیافته‌است. این پایگاه به خاطر نزدیکی به آب دجله از نظر تامین آب هم خودکفاست.

آنتی وار-6 فوریه 2009

کد خبر 75086

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز